neděle 19. listopadu 2017

Snadně až k maturitě

Tak slíbený článek je tu!
Vlastně jsem málem teda zapomněla, že jeden z mých prvních článků byl právě o tom, jak se správně učit.Ale ráda bych článek na toto téma obnovila a rozšířila, o vlastní zkušenosti a nové tipy. Už když jsem začala s blogem, jsem četla články ohledně učení/maturity (ve druháku, já magor šprťák) a těšila jsem se, až taky budu moct psát o těhle věcech a někomu budu moct pomoct a inspirovat. Vždy to slovo maturita bylo celkem daleko.. a najednou už je za dveřmi.. Tak se pojďme inspirovat a podpořit navzájem☺
zdroj
čas na učení 
V první řadě je důležité si vymezit na učení nějaký čas. 
Určitě doporučuji si vše rozvrhnout. Kdy budete dělat např. maturitní otázky, rozbory, učit se na zkoušení (i normálně do školy na testy), kdy třeba na přijímačky atd. Rozhodně každý den něco. A 1x za týden pauzu, čas na odpočinek je také samozřejmě důležitý. Někomu může pomoct, si rozepsat na papíry, takové ty "to do listy", kam si vypíšete na dny nebo týdny, co chcete udělat nebo se naučit. K tomu vám pomůže i to, že si rozepíšete maturitní otázky a podbody, od učitelů, co v nich chtějí slyšet. A nejvíce ze všeho je důležitá motivace!!! Stačí, když si dáte cíl, kterým se odměníte, až třeba odmaturujete. Navíc, určitě máte sen, co chcete dělat potom. Myslete na váš cíl a sny. A nevzdávejte se svých koníčků nebo toho, co děláte rádi, jen kvůli škole. Vzdala jsem se kvůli škole mého milovaného baletu a doteď toho kolikrát velmi lituji. Teď je pro mě odpočinek správná relaxace, ať už třeba v sauně, jóga nebo čtení. Čímž se dostáváme k další části.
Můj oblíbený předmět (teda, pokud mi z něj brzy nehrábne) a zvýrazňovač-kytička

maturitní četba
Velký problém pro nečtenáře. "naučím se jen o čem knížka je" nebo "podívám se na film" jsou časté věty nejen od maturantů. Jenže k čemu to je? Nejsme přeci národ tupců, aby byl problém přečíst 20 knížek. Knižní klasiku, kterou musíme znát, nejlépe mít ty knížky doopravdy přečtené. Vaše škola jich určitě nabízí spoustu knih a určitě i spoustu novějších knih. Samozřejmě, že ty starší se čtou hůře, staročeštinu je někdy potřeba fakt luštit. A staré překlady starších knih také nemusí být žádným zážitkem. Jenže k maturitě musíte splnit zadání přečtených knih, do kterých patří knihy i do 20. století (nebojte, to jen 2!). A pak přes 20. století až do nynějšího 21.století od českých i zahraničních autorů. Seznam knížek nabízených vaší školou by měl být na internetových stránkách a mělo by tam být minimálně 60 knih. Takže pokud se vám zdá, že jich je málo, nebo jsou to nějaké divné knížky, o kterých jste nikdy neslyšeli, měli by vám dát škola možnost o přidání knížky, když se o její přidání bude snažit více studentů.  Taky je důležité si vybrat knížky, které se do bře čtou i rozebírají a nejsou to tlusté bichle. Pokud jste tedy nezačali číst už někdy ve druháku a ne až teď a úplně to nestíháte.. Naše škola nabízí knížek poměrně hodně a máme tam i knížky jako Hobit neo Hvězdy nám nepřály. Za sebe určitě mohu doporučit Obraz Doriana Graye, Malého prince (srdcovka), My děti ze stanice Zoo, O myších a lidech, Krysař, Memento, Pes Baskervillský, Malevil. Nezapomeňte, že něco z toho celkového výběru musí být 2x poezie a 2x drama. Klasiky jako Máj, Kytice nebo Romeo a Julie určitě nezklamou a třeba Bílá nemoc od Čapka je taky fajn. Čím dřív začnete, tím líp, takže jestli jste ještě v mladším ročníku, tak neváhejte, aspoň jich stihnete přečíst víc a pak si vybírat. Tak držím palce, ať stíháte číst a zvládnete to levou zadní, pojďme si udělat tu ústní část z češtiny udělat nejlehčí přeci :) 

fotka z festivalu Humbook, kde měli tyto skvělé kartičky, které platí samozřejmě pro úplně všechny knihy, ne jen ty nově vydané

maturitní otázky a učení
Další, tou nejdůležitější částí, bez které by jsme ani neodmaturovali, jsou maturitní otázky. Někteří maturanti řeší dilema koupit nebo napsat si sám/a. Ale obojí má samozřejmě své výhody a nevýhody, takže záleží na každém, co je pro něj lepší. Koupené maturitní otázky už jsou  nějak předepsané a ještě když si je koupíte už vytištěné a absolutně vám nesednou, tak si je stejně musíte přepsat do Wordu a znovu vytisknout, takže vám to zabere možná ještě víc času (a peněz taky), než kdyby jste si je sami psali. No ale tou výhodou je, že když vám ty otázky sednou, není v nich něco jiného, než to, co po vás budou chtít (hlavně na toto pozor! obzvlášť pokud, kupujete od někoho, kdo není od vás ze školy nebo z internetu) nebo vám to je úplně jedno, jak jsou napsané, tak máte vyhráno a ušetřeno spoustu času. Mně osobně tedy vadí, že to je třeba moc namačkané u sebe, moc v dlouhých větách atd., ale to jsem ty otázky na jeden předmět jen "dostala". 
Když budete mít dost kuráže a času (času? ahaha) nebo si prostě budete chtít ty otázky vypracovat sami, tak je určitě lepší, že si je můžete napsat podle sebe. Teda samozřejmě, ne úplně podle sebe, zase to musí mít nějakou tu kvalitu, kvantitu! a úrověň. Můžete psát ale do bodů, nebo třeba si trochu zjednodušovat věty z učebnice a máte vyhráno, protože tím, že to píšete se učíte! Nemáte to sice vše v hlavě jen tak, učit se to pak stejně musíte, ale už máte více jak z poloviny vyhráno. Jedinou tou nevýhodou je, že vám to zabere spoustu času. Nebo tedy aspoň mně zabere udělat 1 maturitní otázku minimálně hodinu. Ale já si do nich píšu opravdu hodně věcí a velmi přehledně a tak, že mi to maximálně vyhovuje. 
Další věcí je, že z předmětů, ze kterých maturujete, tak určitě vám učitel dává zápisy z toho, co po vás u té maturity bude chtít, takže si pište zápisky, nebo si je alespoň sežeňte od hodných spolužáků.
Určitě neplatí, čím víc zabeveno zvýrazňovači, tím líp. Moji zlatí, nevím jak to tedy vyhovuje vám, samozřejmě zvýrazňovače jsou nejlepší pomůcka ever, ALE tím, že budete mít zabarvený celý text vám v učení nepomůže. Je pár variant a každému vyhovuje něco jiného, samozřejmě
  • zvyrazňování nadpisů - někomu stačí, když si jedním zvyrazňovačem zvýrazní všechny nadpisy a podnadpisy a vyzná se v tom.
  • zvýrazňování důležitých slov - většinou jedním zvýrazňovačem berete všechny důležitá slova, spojení, názvy, která by vám neměla vypadnout z hlavy 
  • barevné zvýrazňování -  používám třeba já a to tak, že červenou podtrhávám hlavní nadpisy, oranžovou podnadpisy, zelenou body v podnadpisech a pak třeba modrou termíny, takové záchytné body, které musím zmínit a nesmí mi vypadnout z paměti. 
Strašák biologie a přihláška

A teď něco veselejšího, juchu. Každého maturanta čeká poslední rok tolik aktivit, že díky nim těch pár měsíců uteče ještě rychleji. Stužkovací večírek, maturitní ples, focení tabla, poslední zvonění atd. Nejvíce věcí se samozřejmě řeší ohledně plesu. Pokud patříte mezi ty typy, kterým je ples víceméně jedno a necháváte to na ostatních (tak vám to hlavně závidím), tak nezapomínejte, že pak ty hlavní organizátory nemáte obviňovat z nečeho co nevyjde nebo není podle vašich představ. Nikdy se na plesu nepodílí všichni stejně a nikdy se nelíbí všechno všem plně stejně. Ale teda aspoň na těch šerpách, když se shodnete všichni, je výhra. Přijde mi také, že pražské školy to mají jednodušší, protože jim třeba většinu platí škola a spostu věcí za ně i řeší (třeba to tak ale není u všech). A ty "maloměstské" mají trochu smůlu možná, že si všechno zařizují a platí sami. Každopádně je to pak možná trochu osobnější, když máte na plese pak tu svoji slavnou chvilku, na vaší písničku, po červeném koberci, kráčející si pro svoji šerpu. Já teda budu ráda, když se nerozplácnu a celkově se ten ples obejde bez větších trapasů. Těším se, ale už se také těším, až to  bude za mnou, protože těch starostí je opravdu hodně.
Ta příjemnější část (teda jak pro koho) je výběr maturitních šatů a pro pány samozřejmě výběr obleku. Nemyslete si děvčata, ty kluci to možná tak snadné nemají, rozhodně ale snažší než my. Miliony šatů, půjčoven a butiků a z toho si máme vybrat ty dokonalé šaty? Teď už je sice pozdě psát o správném výběru šatů, už určitě všechny šaty máte. Tak se s vámi alespoň podělím o moje vybírání šatů. Na to, že jsem začala chodit po půjčovnách už na konci léta, jsem skončila s výběrem až teprve před týdnem. Řeknu vám, bylo to hrozný. Nevím, jestli je horší, když představu šatů máte nebo ne, každopádně, i když máte můžete si vybrat nakonec úplně jiné. Já představu měla tak na půl. Chtěla jsem bohatší, dlouhé, ne takové ty princeznovské nebo upnuté. Takhle to vypadá snadně, že. Byla jsem ale asi v 9 půjčovnách, pár obchodech a prošla jsem snad všechny internetové stránky se šaty, co mohou existovat. Výběr nekonečný, pořád jsem byla nespokojená. Moc široké, moc uplé, moc kamínků a třpytek nebo mě škrtily a nebo jsem si prostě nebyla jistá, zda jsou zrovna tyhle ty pravé. Až nakonec, v poslední možné půjčovně jsem se zamilovala. Pak mi to sice trochu zkazilo pár mých kamarádů, kteří se na ně moc netvářili, ale jsou vážně úžasné a kdybych dávala na názory ostatních, tak si nevyberu nikdy, protože každému se líbí něco jiného. Ty moje jsou úžasné, příjemné a skvěle mi sedí a to je hlavní! Doufám, že i vy máte holky takové, jaké jste chtěly. 


jedny z mnoha, z kterých zkoušela, ale samozřejmě TY šaty ukážu až po plese ^^
ze stužkovacího večírku :) aneb už "oficiálně" mezi maturanty, jak se říká
maturitě ahooj

Snad někomu tento článek aspoň trochu pomůže a kdyby vás něco zaujalo, zajímalo, tak ráda zodpovím jakékoliv dotazy a budu ráda, když mi do komentářů napíšete nějaké vaše tipy na učení nebo zážitky z maturitního ročníku :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji vám za váš názor, okomentování blogu!♥

Co je štěstí a jak být šťastný?

Tak vás zdravím.. já vím, že jsem se zase dlouho neozvala, ale pro ty, kteří tak nějak pravidelně čtou můj blog, ví jak to teď mám.. a taky...